Umenie Dialógu

Čo nie je empatia

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp
Print
čo nie je empatia

Čo nie je empatia: Prečo dávanie rád a povzbudenia nestačia

Tí, čo ma poznáte dlhšie, asi tušíte, že som kedysi netušila, čo je empatia. Vždy som si myslela, že dávanie rád a povzbudenie sú tou najlepšou cestou, ako pomôcť ľuďom vo svojom okolí. Avšak, až postupom času som zistila, akú moc má skutočná empatia. V tomto článku vám priblížim, čo empatia nie je a ako sa môžete naučiť reagovať empaticky.

Keď rady a diagnostiky nestačia

Keď som videla, že niekoho niečo trápi, moja reakcia bola okamžite poskytnúť radu alebo diagnostiku problému. Hlavným cieľom bolo, aby sa druhý čo najskôr zbavil nepríjemného pocitu, pretože aj mne bolo nepríjemné to vidieť. Myslela som si, že toto je najlepší spôsob, ako druhému pomôcť k lepšiemu pocitu.

Skutočné pochopenie je viac než len slová

Moc empatie

Nevedela som, akú moc má empatia. Empatia nie je len o počúvaní a súcite, ale o hlbokom pochopení emócií a pocitov iných ľudí. Naučila som sa, že rady a diagnostiky sú vítané až po tom, čo druhý človek dostane skutočnú empatiu. Toto poznanie mi pomohlo zmeniť prístup k druhým a naučiť sa, ako byť skutočne prítomná a vnímavá.

Empatia ako zručnosť

Našťastie, empatia je zručnosť, ktorú sa dá naučiť – k sebe aj k iným. Je možné ju vysvetliť, krok za krokom trénovať a časom si ju osvojiť, podobne ako učenie sa športu alebo hry na hudobnom nástroji. Prvým krokom je pochopenie toho, čo empatia nie je.

Čo EMPATIA NIE JE!

Nasledujúci zoznam vám pomôže pochopiť, aké reakcie často považujeme za empatické, ale v skutočnosti nimi nie sú:

Dávanie rád

Myslím si, že by si mal...“ alebo „Nemôžeš jednoducho…“ – Tieto rady môžu znieť užitočne, ale nie sú empatické. Často totiž prehliadajú skutočné pocity druhého človeka.

Vysvetľovanie

Je normálne takto reagovať, keď...“ – Týmto spôsobom môžeme niekomu poskytnúť racionálne vysvetlenie, ale ignorujeme emocionálnu stránku problému.

Povzbudzovanie

Nemáš sa čoho báť, poďme si dať kávu!“ – Povzbudzovanie môže byť dobrým úmyslom, ale často neponúka skutočné pochopenie pre pocity druhého človeka.

Ľútosť

Chudák ty, vždy sa dostaneš do problémov, je to také nespravodlivé!“ – Ľútosť môže viesť k pocitu, že druhého ľutujeme, ale nezahrňuje skutočnú podporu a pochopenie.

Sympatia

Chápem presne, ako sa cítiš, mám to rovnaké.“ – Aj keď sympatia znamená, že rozumieme pocitom druhého, môže často viesť k tomu, že prenesieme pozornosť na seba.

Sympatia (so strádaním)

Nikto nemá právo ti to urobiť!“ – Tento druh sympatie síce vyjadruje podporu, ale často prehliada potrebu skutočne pochopiť pocity a situáciu druhého.

Rozprávanie príbehov

Pripomína mi to niečo, čo sa stalo, keď som predtým pracoval…“ – Rozprávanie vlastných príbehov môže odvádzať pozornosť od problémov druhého a zameriava ju na seba.

Prekonávanie

Och, to nie je nič, len si vypočuj, čo som zažil ja…!“ – Snaha prekonávať problém druhého porovnávaním ho s vlastnými zážitkami môže spôsobiť, že druhý sa bude cítiť nepochopený.

Vyšetrovanie

Prečo, kedy, kto, ako často…“ – Detailné vyšetrenie problému môže uspokojiť našu zvedavosť, ale často neponúka skutočné porozumenie a podporu pre druhého.

Obviňovanie

Keby si neurobil… potom by sa to nestalo...“ – Obviňovanie prenáša zodpovednosť na druhého a nepomáha mu cítiť sa pochopeným a podporeným.

Výchova

Čo sa z toho môžeš naučiť?“ – Aj keď je výchova dôležitá, v tomto kontexte môže pôsobiť ako moralizovanie a neponúka skutočnú empatiu.

Diagnostika

Myslím si, že psychologicky to súvisí s…“ – Diagnostikovanie problému môže byť užitočné, ale často prehliada emocionálne potreby druhého človeka.

Trivializácia

Nemáš sa čoho báť, to je len maličkosť… vzchop sa.“ – Trivializovanie problémov druhého môže viesť k pocitu, že jeho problémy sú zanedbateľné a nehodné pozornosti.

Utešovanie

Bude to v poriadku, uvidíš…“ – Utešovanie môže byť dobre mienené, ale nie vždy ponúka skutočné pochopenie a podporu pre pocity druhého.

Sympatia sa líši od empatie – zamerajte sa na druhého

Ako sa naučiť reagovať empaticky

Chcete sa naučiť reagovať aj empaticky a zažívať viac čaro empatie? Pridajte sa na Víkendový reštart komunikácie, kde sa naučíte oveľa viac o tom, ako byť vnímavým a podporujúcim partnerom v komunikácii.

Nevieš či je to pre vás?

V podcaste Komunikácia srdcom sme hovorili o tom, čo všetko vám môže priniesť Nenásilná komunikácia do života a odpovedali sme na otázky, ktoré často dostávame. Vypočujte si ho a získajte viac informácií, či aj vám tento víkend môže nesmierne obohatiť život.

 

Empatia je kľúčovou zručnosťou pre hlboké a zmysluplné vzťahy. Nie je to len o dávaní rád alebo povzbudenia, ale o skutočnom pochopení a vnímaní emócií druhých. Naučte sa, čo empatia nie je, a otvorte si cestu k lepším vzťahom a komunikácii.

Víkendový reštart komunikácie

2-dňový offline tréning nenásilnej komunikácie.
už čoskoro

Michala Ševčík

Som mentorka autentickej a empatickej komunikácie.

Pripojte sa k Facebookovej skupine "Spojme sa slovami (Nenásilná komunikácia)" a buďte súčasťou komunity, ktorá sa venuje efektívnej komunikácii a osobnému rastu.

Online workshop nenásilnej komunikácie zadarmo

KOMUNIKÁCIOU K POROZUMENIU

Ako sa prestať hádať a začať komunikovať

06. 11. 2024 o 18.30

2-dňový intenzívny tréning nenásilnej komunikácie

VÍKENDOVÝ REŠTART KOMUNIKÁCIE

Objav tajomstvo hlbokého spojenia a efektívnej komunikácie vo vzťahoch.

30. 11. 2024 – 01. 12. 2024

v hoteli GOLFER*** v Kremnici

ONLINE WORKSHOP ZADARMO - UŽ ČOSKORO

Od frustrácie k rovnováhe

Čo môžeme urobiť, keď sa nám niečo nepáči.

30. 09. 2024 o 18.30